Goedemorgen allemaal op de Dodge-Dart.org!
Ik heb (voor zover ik heb gekeken) ontdekt dat niemand hier nog een handleiding heeft gemaakt voor het vervangen van remschijven en -blokken!
Nou, ik heb de mijne gisteravond gedaan met de Brakemotive-rotors en -blokken van eBay.
Door een beetje onderzoek heb ik eigenlijk ontdekt dat Brakemotive de Powerstop-merkblokken gebruikt bij hun kits... Wat, zoals de meesten van jullie weten, een geweldig rembedrijf is!
Dus, zonder verder oponthoud... Laten we beginnen!
Wat je nodig hebt:
- (1) Voorremschijf- en -blokkenset (voor elke kant, bestuurder en passagier)
- 14MM & 19MM 6-punts ondiepe dop
- E20 External Torx-dop
- Momentsleutel met capaciteit van zowel 32Ft-lbs als 130Ft-lbs
- Krik
- 3/16 Allan-sleutel (inbussleutel)
- C-klem
- Hamer (misschien nodig, misschien niet)
- Breekijzer
Oké, dus ik ga hier een stapsgewijze versie doen en ik zal aantekeningen toevoegen terwijl ik bezig ben, zodat mensen alles in elke foto begrijpen!
Hier is een snelle "Voor"-foto:
1. Ten eerste wil je de nokken "losmaken" met de 19MM-dop en het breekijzer... daarmee bedoel ik de wielbouten net genoeg losdraaien zodat je de auto niet schudt als hij eenmaal op de krik/kriksteun staat...
2. Plaats de krik op het fabrieksaangewezen krikpunt en til hem op totdat het wiel waaraan je gaat werken ongeveer 3-5" van de grond is.
(Er zijn technisch gezien 2 verschillende krikpunten op een Dodge Dart... Eén is de knelnaad achter het rockerpaneel en de andere is het punt waar ze bij de dealer optillen met de 4-punts liften. Ik gebruik de laatste van de twee omdat ik geen knelnaadkrik heb.)
3. Verwijder de nokken en dan het wiel...
Moet er zo uitzien als stappen 1-3 zijn voltooid:
Nu, aangezien ik geen kriksteunen heb die klein genoeg zijn voor deze auto, raad ik NIET aan om de auto tijdens deze hele procedure op de krik te laten staan... Het is gevaarlijk en als de krik faalt, valt de auto en kan je mogelijk verwonden of doden!
Vervolgens ga je de geleidebouten van de remklauw vinden...
De geleidebouten zijn 14MM en zien er zo uit:
(Neem me niet kwalijk voor de extreme close-up... Het is moeilijk om daar achter een foto te maken!)
Er zijn twee van deze geleidebouten, één bovenop en één onderaan de remklauw...
4. Gebruik je 14MM-dop om zowel de bovenste als de onderste geleidebouten los te draaien en te verwijderen. (Zorg ervoor dat je een ratelsleutel gebruikt, want je wilt deze bouten NIET breken! ONTHOUD links, los... rechts, vast LOL)
5. Nadat je de geleidebouten hebt verwijderd, kun je de remklauw eraf trekken en neerzetten. (Gebruik een kleine emmer zodat je geen spanning op de remleiding zet en deze niet breekt!)
Er zit ook een pakking op de remleiding die je van de veerpoot moet trekken om de remklauw van de rotor weg te bewegen...
Pakking bevestigd:
Pakking verwijderd:
Na stappen 4 & 5 zou je zoiets moeten zien:
Zorg ervoor dat je de remklauw NIET laat hangen of de remleiding verdraait als je hem verwijdert... Zorg voor een emmer of doos of iets om de remklauw op te zetten, zodat er GEEN spanning of iets op de remleiding naar de remklauw staat!!!
Je kunt nu de remblokken eruit trekken. Dit zou heel gemakkelijk moeten zijn en weinig moeite vergen. Trek ze gewoon weg van de rotor...
Nu moet je de remklauwhouderbouten vinden... Dit zijn de E20 External Torx-bouten...
Remklauwhouderbouten:
Deze bouten ZITTEN VAST!!!! Je hebt het breekijzer nodig om deze te verwijderen, want je wilt je ratel niet breken... Zorg ervoor dat je controleert welke kant je de bouten op moet draaien om ze los te draaien met de ratel voordat je het breekijzer gebruikt!
6. Draai de onderste remklauwhouderbout los. (Je hoeft hem niet volledig te verwijderen)
7. Draai de bovenste remklauwhouderbout los en verwijder deze, en de beugel moet naar beneden leunen en tot rust komen.
Je zou er nu zo uit moeten zien!
Bekijk mijn volgende bericht voor de rest van de remvervanging...
Ik heb (voor zover ik heb gekeken) ontdekt dat niemand hier nog een handleiding heeft gemaakt voor het vervangen van remschijven en -blokken!
Nou, ik heb de mijne gisteravond gedaan met de Brakemotive-rotors en -blokken van eBay.
Door een beetje onderzoek heb ik eigenlijk ontdekt dat Brakemotive de Powerstop-merkblokken gebruikt bij hun kits... Wat, zoals de meesten van jullie weten, een geweldig rembedrijf is!
Dus, zonder verder oponthoud... Laten we beginnen!
Wat je nodig hebt:
- (1) Voorremschijf- en -blokkenset (voor elke kant, bestuurder en passagier)
- 14MM & 19MM 6-punts ondiepe dop
- E20 External Torx-dop
- Momentsleutel met capaciteit van zowel 32Ft-lbs als 130Ft-lbs
- Krik
- 3/16 Allan-sleutel (inbussleutel)
- C-klem
- Hamer (misschien nodig, misschien niet)
- Breekijzer
Oké, dus ik ga hier een stapsgewijze versie doen en ik zal aantekeningen toevoegen terwijl ik bezig ben, zodat mensen alles in elke foto begrijpen!
Hier is een snelle "Voor"-foto:

1. Ten eerste wil je de nokken "losmaken" met de 19MM-dop en het breekijzer... daarmee bedoel ik de wielbouten net genoeg losdraaien zodat je de auto niet schudt als hij eenmaal op de krik/kriksteun staat...
2. Plaats de krik op het fabrieksaangewezen krikpunt en til hem op totdat het wiel waaraan je gaat werken ongeveer 3-5" van de grond is.
(Er zijn technisch gezien 2 verschillende krikpunten op een Dodge Dart... Eén is de knelnaad achter het rockerpaneel en de andere is het punt waar ze bij de dealer optillen met de 4-punts liften. Ik gebruik de laatste van de twee omdat ik geen knelnaadkrik heb.)
3. Verwijder de nokken en dan het wiel...
Moet er zo uitzien als stappen 1-3 zijn voltooid:

Nu, aangezien ik geen kriksteunen heb die klein genoeg zijn voor deze auto, raad ik NIET aan om de auto tijdens deze hele procedure op de krik te laten staan... Het is gevaarlijk en als de krik faalt, valt de auto en kan je mogelijk verwonden of doden!
Vervolgens ga je de geleidebouten van de remklauw vinden...
De geleidebouten zijn 14MM en zien er zo uit:

(Neem me niet kwalijk voor de extreme close-up... Het is moeilijk om daar achter een foto te maken!)
Er zijn twee van deze geleidebouten, één bovenop en één onderaan de remklauw...
4. Gebruik je 14MM-dop om zowel de bovenste als de onderste geleidebouten los te draaien en te verwijderen. (Zorg ervoor dat je een ratelsleutel gebruikt, want je wilt deze bouten NIET breken! ONTHOUD links, los... rechts, vast LOL)
5. Nadat je de geleidebouten hebt verwijderd, kun je de remklauw eraf trekken en neerzetten. (Gebruik een kleine emmer zodat je geen spanning op de remleiding zet en deze niet breekt!)
Er zit ook een pakking op de remleiding die je van de veerpoot moet trekken om de remklauw van de rotor weg te bewegen...
Pakking bevestigd:

Pakking verwijderd:

Na stappen 4 & 5 zou je zoiets moeten zien:

Zorg ervoor dat je de remklauw NIET laat hangen of de remleiding verdraait als je hem verwijdert... Zorg voor een emmer of doos of iets om de remklauw op te zetten, zodat er GEEN spanning of iets op de remleiding naar de remklauw staat!!!
Je kunt nu de remblokken eruit trekken. Dit zou heel gemakkelijk moeten zijn en weinig moeite vergen. Trek ze gewoon weg van de rotor...
Nu moet je de remklauwhouderbouten vinden... Dit zijn de E20 External Torx-bouten...
Remklauwhouderbouten:

Deze bouten ZITTEN VAST!!!! Je hebt het breekijzer nodig om deze te verwijderen, want je wilt je ratel niet breken... Zorg ervoor dat je controleert welke kant je de bouten op moet draaien om ze los te draaien met de ratel voordat je het breekijzer gebruikt!
6. Draai de onderste remklauwhouderbout los. (Je hoeft hem niet volledig te verwijderen)
7. Draai de bovenste remklauwhouderbout los en verwijder deze, en de beugel moet naar beneden leunen en tot rust komen.
Je zou er nu zo uit moeten zien!

Bekijk mijn volgende bericht voor de rest van de remvervanging...