09 - Silnik, 2.4L Multiair / Głowica cylindrów / MONTAŻ, Zmienne sterowanie zaworami / Działanie
DZIAŁANIE
Zmienne sterowanie zaworami kontroluje działanie zaworów dolotowych. Używając połączenia hydraulicznego między wałkiem rozrządu a zaworami dolotowymi, skok zaworu i czas otwarcia można regulować w sposób ciągły.
Głównymi elementami zmiennego sterowania zaworami są programowanie modułu sterowania pracą silnika (PCM) i moduł zmiennego sterowania zaworami. Moduł zmiennego sterowania zaworami zawiera jeden zestaw następujących elementów dla każdego cylindra:
• Górny element pompowania (3)
• Zawór elektromagnetyczny (1)
• Hydrauliczny element pompowania hamulca/hydrauliczne regulatory luzu zaworowego (2)
• Akumulator oleju (4)
Górne elementy pompowania (1) w zmiennym siłowniku zaworów są napełniane olejem z układu smarowania silnika. Górne elementy pompowania (1) są napędzane przez wahacze poprzez ruch wałka rozrządu (9), aby wytworzyć olej wysokociśnieniowy w komorze olejowej (2). Gdy wałek rozrządu nadal się obraca, a krzywka wałka rozrządu opada, sprężyna w górnym elemencie pompowania przywraca tłok i wahacz do pozycji wyjściowych.
Olej wysokociśnieniowy w kanale komory olejowej jest dostarczany do zaworu elektromagnetycznego (8) z górnego elementu pompowania. Zawór elektromagnetyczny (8) jest normalnie otwartym hydraulicznym zaworem sterującym. Dlatego olej wysokociśnieniowy jest odprowadzany z komory olejowej do akumulatora (7), chyba że zawór elektromagnetyczny jest zasilany. Gdy zawór elektromagnetyczny jest zasilany napięciem 12 V, zawór zamyka się, a olej wysokociśnieniowy działa na hydrauliczne elementy pompowania hamulca (6), aby uruchomić zawory dolotowe (5).
Hydrauliczny element pompowania hamulca (6) jest zasadniczo tłokiem, który jest uruchamiany przez olej wysokociśnieniowy w celu otwarcia zaworów dolotowych (5). Działa również jako hamulec, aby zatrzymać ruch elementu pompowania i zaworów dolotowych. Funkcja hamowania jest wynikiem otworów odpowietrzających wokół obwodu cylindra elementu. Gdy tłok zbliża się do pełnego skoku, dolne otwory odpowietrzające obwodowe upuszczają olej. To uniemożliwia dalszy ruch tłoka. Gdy ciśnienie z elektromagnesu zostanie usunięte, górne otwory zasilające w cylindrze stają się otworami odpowietrzającymi, które pozwalają tłokowi powrócić do pozycji wyjściowej. Tłok jest wpychany z powrotem do pozycji wyjściowej przez siłę sprężyn zaworów dolotowych. Gdy tłok zbliża się do pozycji wyjściowej, niektóre z otworów odpowietrzających są zakrywane, a prędkość tłoka jest regulowana, gdy zbliża się on do ostatecznej pozycji spoczynku. Kontroluje to również prędkość zaworu, gdy osadza się w głowicy cylindrów. Hydrauliczny element pompowania hamulca działa również jako hydrauliczny regulator luzu zaworowego (3), ponieważ luz trzpienia zaworu jest hydraulicznie kompensowany przez tłok. Dzieje się tak, ponieważ hydrauliczny element pompowania hamulca/hydrauliczny regulator luzu zaworowego jest zawsze pod pewnym ciśnieniem oleju z układu smarowania olejem silnikowym. To wytwarza wystarczające ciśnienie, aby skompensować luz zaworowy.
Zmienny siłownik zaworów posiada trzy obszary, które współpracują ze sobą jako zbiornik oleju, dzięki czemu siłownik zawsze ma gotowy zapas oleju silnikowego. Układ smarowania silnika dostarcza olej do dolnego obszaru zbiornika i utrzymuje go pełnym oleju. Aby przepływać z dolnego zbiornika do górnego zbiornika, olej musi przejść przez bardzo małe otwory. Pomaga to usunąć powietrze z dolnego zbiornika i utrzymać ciśnienie oleju silnikowego w dolnym zbiorniku. Trzeci obszar zbiornika, akumulator oleju (7), jest napełniany olejem odprowadzanym z komory olejowej przez zawór elektromagnetyczny (8). Akumulator oleju jest akumulatorem sprężynowym, który pochłania wstrząsy hydrauliczne, które w przeciwnym razie powstałyby po otwarciu zaworów elektromagnetycznych. Pomaga to zwiększyć trwałość systemu, utrzymuje wyższe ciśnienie po niskiej stronie ciśnienia systemu i obniża ogólne obciążenie pompy oleju silnikowego.